Publikkrisen kostar klubbarna 40 miljoner
Vårens allsvenska har sett läktare gapa tomma över hela landet, och de dåliga publiksiffrorna avspeglar nu sig i räkenskapen hos svenska klubbar. En förlust på 40 miljoner kronor i jämförelse med förra året efter 14 omgångar får nu ledande fotbollsexperter att ryta till. Bland annat får det rådande TV-avtalet svidande kritik från Malmö FF's VD, Pelle Svensson, som menar att spelschemat missgynnat fotbollsfansen för att istället anpassas efter TV-bolagens egna intressen.
Lars Åke Lagrell säger vidare:
– Det är klart att vi måste lägga matcherna när folk vill gå. Det är nog så att vi borde spelat fram till VM-starten och börjat igen sista VM-veckan, när det bara är semifinaler och final kvar. När vi nu visste att Sverige inte var med, så kunde vi agerat annorlunda.
Endast 665 522 åskådare tog sig till en allsvensk arena under våren, att jämföra med fjolåret 2009, då drygt 930 000 gjorde samma sak.
Källa bild: Bildbyrån