Damhockeylaget SDE tjänar ihop pengar till en slipmaskin.
När det kommer till idrott och prylsporter är ishockey något som kryssar i på båda. Som bekant kräver ishockeyn en hel del utrustning redan från start och detta är något som ofta kan bli rätt påkostat. Vad man däremot kanske inte räknar med är att lägga ut pengar för en slipmaskin för upp mot 100 000 kronor. En slipmaskin är något som de flesta stora hockeyföreningar kan erbjuda och bör ha att tillgå eftersom slipning av skridskor är vanligt förekommande hos ett frekvent spelande lag. I ett ishockeylag är en bra skridskoslipare lika mycket värd som de främsta spelarna. En skridsko bör slipas om då och då för att underhålla de vassa kanterna. Generellt kan man säga att skridskon bör slipas om efter 10–15 timmars skridskoåkning eller om någon skada uppstått på skenan. Vissa spelare slipar om sina skridskor så ofta som efter varje träning eller match.
Tjejerna valde att tjäna ihop pengarna med hjälp av Newbody.
Som tidigare nämnt är en slipmaskin varken ett spontanköp eller ett särskilt billigt köp, därför kom det som en chock för hockeylaget när deras slipmaskin gick sönder mitt under hockeysäsongen. Tjejerna stod då inför valet att antingen höja medlemsavgiften för samtliga medlemmar i klubben eller också lägga ner lite extra tid och energi under några veckor och därmed tjäna ihop pengarna till laget själva. Laget valde det sistnämnda alternativet och kom ur denna historia som vinnare, och en ny slipmaskin. Om något sådant här eller liknande inträffar är det ofta inte en bra idé att höja medlemsavgiften eftersom man då riskerar att tappa spelare som kanske har en uträknad, eller mycket låg budget för fritidsintressen.
”Att sälja Newbody är väldigt enkelt, smidigt att dela webbshoppen via sociala medier”
Citatet ovan vittnar om Newbodys nya sätt att sälja på. Det nya sättet bygger på tillgången till en egen webbshop för försäljarna som gör det både enklare och roligare att sälja. Webbshopen kläs upp med föreningens logotyp och lagbild. Försäljarna kan sedan dela vidare shopen på sina egna sociala medier och via Mail. Kunderna kan sen själva lägga in sina beställningar medans försäljarna kan se på när beställningarna trillar in. Med det sagt skall man inte underskatta det personliga säljet. Den personliga webbshopen bör bara vara ett komplement till den övriga försäljningen. Att ha två försäljningskanaler har varit ett framgångsrecept för många och däribland för SDE damhockeylag.
Tjejerna satsade högt men kom längre än så.
Hockeylaget satte upp ett mål där de skulle sälja 35 paket var i laget. Men när några ökade sin försäljning till mer än det tredubbla fick samtliga i laget blodad tand och viljan att sälja ökade ännu mer. Detta påvisar hur otroligt viktigt det är att ha tydliga mål när man skall bedriva försäljning. I detta fallet var målet så tydligt att det nästan gick att ta på i form av oslipade skridskor som behövde gå en runda på slipmaskinen. Troligtvis var detta en av faktorerna till att det gick så bra för tjejerna och att de nu har sparat ihop till sin slipmaskin med hjälp av bland annat försäljning av Newbody.