Intresset för svensk fotboll växer bland unga
GOAL är en fotbollstidning för ungdomar från cirka 5-16 år med en blandning av texter och bilder. Mitt i tidningen finns sex posters på aktuella spelare som brukar vara uppskattat.
GOAL är en samproduktion mellan fem länder. Tidningen görs i Sverige och översätts och ges ut i Finland, Tjeckien, Danmark och Slovakien.
GOAL har alltid handlat om de fem största ligorna samt Champions Leauge men på senare tid har Allsvenskan fått mer utrymme i den svenska utgåvan.
Fotbollstidningen GOAL riktar sig till barn och ungdomar mellan 5-16 år. Tidningen har handlat om Europas fem största ligor samt Champions League men på senare tid har man märkt av ett allt större intresse för den svenska fotbollen bland de unga.
– Kidsen vill helt klart ha mer av Allsvenskan i tidningen. Vi har inte haft mycket om Sverige i tidningen förut, det har krävts något alldeles extra, men vi har fått böja oss, säger Tony Ernst, Chefredaktör på GOAL till Svenskelitfotboll.
Ungdomarna vill ha mer svensk fotboll i tidningen och när man bestämde sig för att lotta ut två biljetter till valfri allsvensk match svämmade intresset nästa över.
– Vi har aldrig haft en sådan utdelning på en tävling förut. Utan tvekan känns det som en markant skillnad i vad ungdomarna önskar. Allsvenskan har vuxit otroligt på bara två-tre år. Vi har anat det så smått men det har tagit fart snabbt.
Det är inte bara storklubbarna i Sverige som lockar även de mindre lagen har fått många nya supportrar runt om i landet.
– Det är glädjande att det inte bara är fans till de stora klubbarna. Det är så klart flest till de stora lagen men finns kids som följer Örebro eller Sirius lika stort som de som följer Real Madrid, säger Tony Ernst.