Krönika: Ta rygg på Hammarby - NU!
Förra säsongen vann Hammarby publikligan i Allsvenskan med 67 857 åskådare, mer än ett fullsatt Friends Arena och mer än två fullsatta Tele2 Arena, före andraplacerade AIK. Jämför vi med Djurgården som spelar på samma arena så hade Hammarby mer än 10 000 åskådare fler per match än Djurgården. I år har Hammarby drygt 5 000 åskådare fler per match än AIK och då har de hemmaderbyt mot Djurgården kvar som kommer att höja publiksnittet ytterligare.
Vad gör Hammarby för att skapa hypen kring matcherna, har de massor med arrangemang på matcherna? Har de jippon och kiss cam på storbilden? Nej verkligen inte, Hammarby har inte ens en maskot för att locka kidsen till matcherna? Hammarby är geniala! De fyller ut de tomma stolarna med gratisbiljetter, något som många föreningar skulle behöva ta efter.
Hammarby är inget topplag, de ligger på nedre halvan i Allsvenskan, de spelar ingen jätteattraktiv fotboll. Ändå har de gång på gång över 20 000 åskådare på matcherna. Andra klubbar och klubbars supportrar häcklar Hammarby för att de ger ut massor av gratisbiljetter. Varför? Det är ju genialt! Att ge skolbarnen biljetter till två matcher, ungefär, per säsong skapar de ett behov hos familjerna att gå på de andra matcherna. Det ger ringar på vattnet. Dessutom vet folk att det är mycket folk och Hammarby har därför också skapat ett behov av att köpa biljetter snabbt; annars kan de ta slut och du riskerar att missa matchen.
Bygdens lag
Tänk vilken skillnad det skulle vara om klubbarna tar bort skygglapparna och bomullstussarna ur öronen. Tänk om de lyfter blicken och lyssnar på omgivningen. Yttnyttja spelarna att åka runt på skolorna för att göra reklam för bygdens lag. De har tid och de har rätt stora lönekonton för att klubbarna ska kunna kräva det av dem. Skolorna skulle jubla om det kom ut elitspelare, bygdens stora stjärnor, till skolorna. De kan hjälpa idrottslärarna att hålla i det här fallet fotbollspass på idrotten. De kan hjälpa fritidsledarna att ha tävlingar på rasterna med mera med mera. Det enda som skulle stoppa publikrekryteringen är brist på idéer.
Jag tänker på ett ypperligt exempel från 1980-talet då Ockelbo basket blev en hype inom svensk basket. Klubben hade fullsatt i Centrumhuset varje match och basket var den absolut största sporten i bygden. Laget spelade inte ens i den högsta serien när publikresan började. Det började med att klubbens stjärnor åkte runt i skogarna, ja ni läste rätt - skogarna, kring Ockelbo och visade en taskig kopia på super-8 av Harlem Globetrotters. De fick i stort sett varje unge i hela kommunen att börja spela basket. Tack vare att stjärnorna också tränade lagen gick vi ungar på matcherna även om jag som hade fyra mil till Centrumhuset i Ockelbo. De hjälpte till med resor och så vidare. Det var lapp på luckan nästan varje match i flera år i Ockelbo.
Det här går att överföra till fotboll, kanske inte att alla ska spela fotboll då fotbollen har lättare att rekrytera än basket. Däremot publikmässigt skulle det kunna bli stora förändringar bara i slutet av säsongen.
Uppmaningen till klubbarna runt om i landet blir ju självklar - bli bygdens lag!
De större lagen (över 10 000 i snitt)
AIK (17 736 i snitt/50 000 kapacitet)
AIK är med i medaljracet, även om guldet känns långt borta. De hade drygt 17 000 åskådare i toppmatchen mot Norrköping. AIK borde kunna öka snittet de sista matcherna med åtminstone 13 000 åskådare.
Besök skolor i Solna och västra Stockholm. Ha skolsektioner på Friends Arena och se till att de fylls.
AIK-Östersund, AIK-Häcken och AIK-Kalmar från 53 208 till 90 000
Malmö FF (17 354/24 000)
Malmö FF går för guld och de senste fem hemmamatcherna har de haft ett snitt på 18 894 åskådare i en arena som tar in 24 000 åskådare. Malmö borde ha lapp på luckan utan åtgärder trots att de möter anonyma Östersund. Mot Hammarby i sista omgången är det ett misslyckande att ha annat än lapp på luckan. Eventuellt kan Malmö behöva göra något i matchen mot Östersund.
Malmö-Östersund och Malmö-Hammarby borde vara 48 000 även utan gratisbiljetter.
Djurgårdens IF (14 210/30 000)
Djurgården jagar övre halvan på tabellen. Kommer man topp-9 få man fördel av två hemmamatcher i Svenska Cupen. Djurgården har inga publiklag kvar att möta och kommer att få kämpa stort för att få ett snitt på 12 000 åskådare i de två sista hemmamatcherna. Besök skolor där Djurgården är starka, på Östermalm, Norrmalm Kungsholmen och i Vasastan, även kranskommuner som Vallentuna, Täby med mera och varför inte via Drive in-fotbollen och så vidare. Gödsla ut biljetter så kanske Djurgården kan sniffa på Hammarbys siffror under de sista matcherna.
Djurgården-J-Södra och Djurgården-Häcken från cirka 24 000 till 40 000
IFK Göteborg (11 904/18 600)
IFK Göteborg har två publikmatcher kvar som de borde kunna fylla Gamla Ullevi till bristningsgränsen, 18 600 åskådare - kanske något minus för säkerhetszon när AIK kommer på besök. Däremot möter de ett av Allsvenskans sorgebarn Gefle och Göteborg har ingen chans på guld, men de har viss chans på Europaspel om "rätt" lag vinner cupen nästa år. Med säkerhetszon mot AIK, fullsatt mot Elfsborg och 10 000 åskådare mot Gefle skulle det bli 44 600 åskådare. Fyll upp Gamla Ullevi till bristningsgränsen mot Gefle också och siffran skulle bli 53 200 i stället.
IFK Norrköping (10 633/15 734)
I likhet med Malmö har Norrköping två hemmamatcher som borde ge lapp på luckan. De är trots debaclet i Solna fortfarande med i guldstriden och de möter Malmö FF i nästa match. Där kan guldstriden avgöras och allt annat än fullsatt är märkligt i mina ögon. I sista matchen mot IFK Göteborg kan det handla om guld, stora silver eller lilla silver för Norrköpings del, Även här borde det vara fullsatt utan hjälp, med andra ord kan v i förvänta oss 31 468 åskådare på Östgötaporten i de två sista omgångarna.
Mellanskiktet (under 10 000 i snitt, över 5 000 i snitt)
Örebro SK (8 069/12 300)
IF Elfsborg (7 633/16 899)
Helsingborg (7 335/11 500)
Kalmar FF (6 493/12 000)
Östersunds FK (5 944/8 566)
Jönköpings Södra IF (5 180/6 247)
Här får endast nykomlingarna J Södra godkänt även om epitetet bygdens lag inte riktigt stämmer då hockeylaget HV71 har över 6 000 i snitt. J Södra har dock tappat i takt med att laget sjunkit i tabellen. Örebro, Helsingborg och Kalmar får betyget långt från godkänt och Elfsborg får snudd på betyget uselt.
Samtliga lag kan göra en uppryckning i slutspurten. Helsingborg och J Södra slåss för att slippa kvala och det borde dra folk som vill stötta sitt lag. Det går att fylla arenorna i slutspurten även för lagen som inte har något att spela för, hitta på något att spela för. Låt supportrarna träffa spelarna, skapa en hype inför nästa säsong!
Bottenskiktet (under 5 000 i snitt)
GIF Sundsvall (4 609/7 700)
BK Häcken (3 464/6 500)
Gefle IF (3 345/6 500)
Falkenbergs FF (2 915/4 000)
Det här är Allsvenskans bakgård när det gäller publik, det är lag som städer som borde kunna fylla arenan. Sundsvall och Gefle spelar för sin existens och här borde det vara fullt med folk som visar att bygden behöver sitt lag i den högsta serien. Sundsvall riskerar att stå utan lag i högsta serien nästa år. Häcken har stor ungdomsverksamhet och det borde vara obligatoriskt att gå på minst en av de avslutande hemmamatcherna, bjud med familjer.
Falkenberg har inget allsvenskt lag 2017, passa på nu och se allsvensk fotboll innan det är för sent och ni måste åka till Halmstad, om de går upp.
Fyll arenorna de sista fem omgångarna!