Alm inte förvånad över Eliasson-intresset
- Jag räknar med att det är många som scoutar våra spelare. Han har alltid haft kapaciteten, säger han till Matchdax.
Niclas Eliasson har vuxit i sin roll och med tiden fått allt mer speltid i AIK-tröjan. I förrgår natt kom den engelska nyhetssiten HITC med uppgifter om att Arsenal och Chelsea följer 19-åringen. Ryktet förvånar inte AIK-tränaren Andreas Alm.
- Jag räknar med att det är många som scoutar våra spelare. Han har alltid haft kapaciteten. Jag tycker att både han och Sam (Lundholm) gjorde det väldigt bra senast, säger Andreas Alm till Matchdax.
Det var först när Nabil Bahoui lämnade AIK för spel i Saudiarabien som Eliasson fick chansen från start. Sedan dess har han gått från klarhet till klarhet på sin kant.
- Det handlar om att kunna leverera över tid för de här spelarna och de borde de vara redo för. De har varit med i ett par år nu, säger han och fortsätter:
- Det är vad som är tanken med våra yngre spelare att de hela tiden ska fylla på. Detsamma med Marko (Nikolic) och Christos (Gravius), en dag är det de som ska vara ordinarie. Det är inte allt för långt till dess.
Hur skiljer det sig att spela med Eliasson eller Lundholm istället för Bahoui? Spelartypen skiljer sig trots allt.
- Färre mål tror jag. De gör inte lika många mål som ”Nabbe” (Bahoui). Han gjorde fjorton mål i fjol och jag ser det inte som att vi i dag har någon ytter som gör fjorton mål på en säsong. Det ska vi vara medvetna om.
- Samtidigt får vi ett annat bollinnehav och ett annat en mot en spel. Nabbe har haft problem med allergier, vilket stundtals hindrat honom. Förhoppningsvis så orkar de mer i defensiven, avslutar han.
Christian Sundqvist









