Ericsson låter Europa vänta på sig
– Det fanns mycket erfarenhet att ta med sig därifrån, säger Pär Ericsson till Matchdax.
Kalmar FF:s anfallare Pär ”Pärlan” Ericsson snappades upp av den svenska klubben mitt under brinnande säsong i fjol. Han hämtades från belgiska RAEC Mons där han noterades för sju ligastarter - och noll mål.
– Jag kom till Kalmar först på sommaren då jag försökte komma i form igen, men det tog tid. Det gick småtungt både för mig och hela lagen, även om det kändes bättre mot slutet av säsongen, sä+ger 26-åringen till Matchdax och fortsätter:
– Att vara i Belgien var ett äventyr i sig. Det var ganska tufft för mig men ändå nyttigt att vara med om. Jag tror att jag blev starkare av att ha varit där, det fanns mycket erfarenhet att ta med sig därifrån.
Vad var det som var särskilt tufft?
– Vi låg sist i tabellen när jag spelade där, vilket var jobbigt i sig. Sedan var det svårt med språket och tillvaron överlag, samtidigt som det spelades en annorlunda fotboll med ett annat tänk. Även om ligan är bra och håller hög klass var det mycket som var nytt för mig.
Äventyret i Belgien, som anfallaren pratar om, var hans första smakprov på proffslivet utanför Sveriges gränser. Det gick dock inte riktigt som han hade väntat sig och nu återstår frågan om han kommer att ge utlandsdrömmarna ett nytt försök i framtiden.
– Jag vet inte om jag vill ut i Europa igen. Just nu vill jag bara fokusera på Kalmar. Jag har alltid haft uppfattningen om att det är viktigt att vara närvarande och i nuet för den förening man spelar i.
David Carlsson
Matchdax









