Frågetecken i försvaret efter mittbackens sjukdom
Gefle är vanligtvis ett av Allsvenskans starkaste lag defensivt men under säsongens inledande omgångar har backarna blandat och gett. I vissa matcher har försvaret varit briljant medan flera av backarna i andra matcher sett mer eller mindre bortkomna ut. En som klarat inledningen på säsongen bra är dock mittbacken Olof Mård som har svarat för en stabil insats i de flesta av årets matcher och Gefle behöver utan tvekan ett starkt försvar mot formstarka Häcken som är duktiga på att skapa målchanser och producera.
Inför kvällens bortamatch står det dock klart att Gefle får klara sig utan Mård som insjuknade i rosfeber under söndagen. En första behandling med penicillin gav inte önskad effekt och mittbacken har nu fått en ny dos antibiotika och måste vila veckan ut. Vad som händer i försvaret i kvällens match går än så länge bara att spekulera i eftersom Pelle Olsson avvaktar med att avslöja startelvan tills strax före matchstart men ett tänkbart alternativ är att Per Asp går in som mittback tillsammans med Linus Malmborg. Ett annat tänkbart scenario är att David Fällman får göra debut i startelvan vid Malmborgs sida, ett inte fullt lika troligt men definitivt intressant alternativ.
Det är ett skadedrabbat Gefle som kommer till Rambergsvallen men kanske kan Marcus Hansson, som är tillbaka efter skada, ge ny energi till laget och se till att man får med sig välbehövliga poäng härifrån.
/Therese Hagelin









