Inget bakslag för Öhman efter comebacken
På tisdagen kändes kroppen fortfarande bra, om än något sliten.
– Det blev lite speciellt i och med att vi åkte buss hem i fyra timmar och det gör en extra sliten. Men kroppen känns okej, jag hade inte väntat mig något annat än att vara sliten, säger han.
Ljumskproblem och höftsmärtor har hållit Öhman utanför spel. Nu är han dock sedan tre veckor tillbaka i full träning.
– Jag är inte lika vältränad och har inte samma tajming som innan skadan. Det är omöjligt att säga hur lång tid det tar innan jag är i full form och kan spela i Allsvenskan igen, tajming och sånt ska sitta. Men man är tvungen att börja någonstans och jag är nöjd med matchen i måndags.
Vad säger du om inledningen laget fått?
– Jättebra och det är skitkul att det gått så pass bra. Som många sagt så har vi byggt vidare på lite av det vi hade förra året med ett stabilt försvar, samtidigt har vi utvecklat det offensiva. Vi har haft ett ganska bra spelschema och tagit de poäng vi ska ta, så vi har gjort det bra.
Senast skadade sig Markus Thorbjörnsson och han verkar bli borta ett tag. Dessutom försvinner Marcus Nilsson i sommar. Därmed borde en möjlighet öppna sig för Öhman, som i fjol fick mycket speltid när Paulus Arajuuri sålts.
– Jag känner ingen press från klubben att jag behöver stressa tillbaka redan till nästa match. Att någon av mittbackarna kunde skada sig fanns med i beräkningarna och det finns bra ersättare som kan gå in. Mitt mål är att komma tillbaka så fort som möjligt, sen får det ta den tid som krävs.
Hur har det varit att stå vid sidan av?
– Det går i vågor. Vissa dagar känns det lättare, andra tyngre. Jag har ändå känt mig mentalt stark och sedan Nannes tid är vi vana vid att jobba med mentala coacher. Så det handlar om att hitta sätt att bli ännu bättre när man kommer tillbaka. Kan man inte träna fotboll kan man alltid träna på något annat.
Fotnot: En längre intervju med Ludvig Öhman kommer med nästa nummer av Matchdax, som kommer ut med Sportbladet 20 maj.









