Nilsson med mersmak av England: ”Fortfarande mitt mål”
– De skulle rekommendera mig för andra klubbar, säger Marcus Nilsson till Matchdax.
Medan majoriteten av de allsvenska spelarna intog det nya året på kalla konstgräsplaner och uppvärmda gym, tog Marcus Nilsson flyget till London. Uppdraget: att spela till sig ett kontrakt med West Ham United.
– Jag var där i två veckor och fick göra olika tester. I slutet på första veckan sa de att jag hade gjort bra ifrån mig och att de ville ha kvar mig en vecka till, berättar 27-åringen för Matchdax.
Höll du samma nivå som de andra spelarna där?
– Ja. Jag blev lite förvånad över det faktiskt. Man har ändå höga förväntningar på en Premier League-klubb, men jag hängde med bättre än förväntat. Visserligen hade jag tränat på bra under uppehållet och var i helt okej fysisk form.
Trots att den numera Kalmar FF-kontrakterade backen gjorde bra ifrån sig så räckte det inte för att få stanna i England.
– Man blir alltid lite besviken när det inte blir något. Samtidigt hade jag inte förväntat mig något kontrakt, jag såg det mer som en chans att träna med ett storlag liksom.
– Men i och med att det gick så pass bra så fick jag ändå upp hoppet om att det skulle bli något, men det blev inget. De sa ändå att de skulle rekommendera mig för andra klubbar i framtiden.
Hade du tagit samma chans om den kom idag?
– Absolut. Hundra procent. Det är inte många som får chansen att uppleva atmosfären kring ett Premier League-lag. Fantastiska spelare och tränare. Jämfört med Holland är det som dag och natt, spelarna är tuffare, starkare och snabbare.
– Det är lite likt Sverige, fast på en betydligt högre nivå. Jag har alltid gillat engelsk fotboll överlag och det finns väl många här som gör det.
Hoppas du kunna ta dig utomlands snart igen?
– Ja, det är fortfarande mitt mål och det jag tränar extra för. Nu har jag gjort ett bra intryck i England, förhoppningsvis kan det leda till något mer framöver.
David Carlsson
Matchdax









