Rydström sågar nya cupen: "Åker man ur så åker man ur"
Kalmar FF inledde tävlingssäsongen 2013 på sämsta tänkbara sätt i och med förlusten (2-1) i den inledande gruppspelsomgången av Svenska Cupen:
– Det var en jävla käftsmäll, säger Henrik Rydström till Matchdax.se
Efter ett mindre lyckat 2012 såg Kalmar FF under försäsongen ut att vara på rätt spår igen och med segrar mot norska Tippeligalag och oavgjort mot danska Bröndby trodde många att söndagens match bara skulle vara ett mindre hinder på vägen mot en eventuell gruppfinal mot IFK Göteborg:
– Alltså, vi kommer in i den här säsongen med ett rätt turbulent 2012 bakom oss. Där vi visserligen klarade oss kvar med hyfsad marginal men det var ändå en stor besvikelse i staden och i föreningen bland oss spelare, säger Henrik Rydström till Matchdax.
Kalmars mittfältsgeneral berättar att försäsongen därför varit givande och beskriver månaderna efter avslutningen på förra säsongen som nyttig både för spelare och ledare i föreningen:
– Vi har gått in i den här säsongen med en helt annan gemensamhet. Vi var mer splittrade ifjol men har i år fått till det på försäsongen gällande både träningar och omklädningsrum. Det känns som att våra unga spelare har taget ett ansvar som inte togs under förra säsongen, säger Rydström.
Framförallt var det bristen på informella ledare som verkade vara lagets stora hinder under fjolåret. Spelare som Petter Wastå och Tobias Carlsson var sällan eller aldrig med i truppen och Kalmars lagkapten menar att ett glapp uppstod gällande ansvarsbiten:
– Vi har under många år haft en stomme med informella ledare som tagit ansvar och var du ny så har du kunnat smyga med. Men i fjol var kärnan borta och många spelare hade chansen att kliva fram i den men det har nog tagit lite tid och de börjar kliva fram nu, säger Rydström.
Därför var det nog många som överraskades över cup-fadäsen då man visserligen ägde mycket boll mot Nyköping utan någon större fart i spelet:
– Rätt enkelt kan man konstatera att vi har nött vårt passningsspel väldigt hårt under försäsongen och har blivit mycket bättre på det. Men mot Nyköping verkade det som att vi glömde bort att man behöver ha fart och löpningar i djupled. Vi stod spelade runt bollen kring mittlinjen och sedan gjorde vi något enkelt misstag och då var det tre jävligt sugna nyköpingsspelare som högg direkt. Spelar man på det sättet kan man inte dra nytta av att man har ett bättre lag. Det var rätt enkelt för dom att få hem hela sitt lag och jag tror faktiskt att det sett likadant ut om vi hade mött ett division tre lag, säger Rydström.
Vad sa du till spelarna i laget efteråt?
– Jag tröstade killarna med att vi gjorde en liknande match och förlorade 1998 mot Nässjö när vi spelade i söderettan och det var en match där vi blev totalt manglade och fick stryk med 5-1. Vi tränade igår och det var mest galghumoristiskt över hela träningen. Emin Nouri undrade om det här var en sämre insats än 7-2-förlusten mot Helsingborg och vi drog upp gamla exempel (Kalmar FF förlorade bland annat mot division tre-laget Ölme 2005 i Svenska Cupen) och försökte driva lite med situationen. Och jag tror att man gör det för att man skäms, vi hade rejält med fans på plats och man mår dåligt å deras vägnar, säger Rydström.
Vad tror du om era chanser att ta er vidare i cupen?
– Dom har ju försämrats avsevärt efter den här insatsen. Enda fördelen är att om vi hade spelat cupmatchen förra året så hade vi varit helt utslagna medan vi nu har chansen att reparera det i varje fall. Tyvärr är det så det funkar nu. Cupmatcherna känns mer försäsongsbetonade och man spelar på en konstgräsplan som är någon slags sidoplan till en division ett-plan. Känslan nu är mer en slags ”åh, jävlar nu fick vi en tankeställare för allsvenskan” än en besvikelse över cupen.
Du är den ende spelaren jag hört som klankat ned på det nya cupupplägget…
– Jag blev intervjuad av TT gällande det här och jag sa då att jag inte tycker att det ska vara gruppspel i Svenska Cupen. Åker man ur så åker man ur. Det blir ju jobbigare för de små lagen att ta sig vidare och Nyköping måste nu alltså göra en bra insats mot blåvitt och ett superettan lag trots att de vann över oss, säger Rydström.
Joakim Kempe
Matchdax









