Storebror ser varje steg på planen
Installerat på över 300 fotbollsarenor världen över. Används i Premier League, Bundesliga och i La Liga samt i officiella UEFA- och FIFA-tävlingar.
Tracking innebär 3d-tracking i realtid med hjälp av 16 stycken SD-kameror (6 stycken HD-kameror i de större ligorna) placerade i två kameraenheter och bildprocessteknologi. Hela fotbollsplanen filmas från olika vinklar med hjälp av stereoteknologi. Intressenter kan i realtid få ta del av exempelvis heatmaps, passningsfrekvens, rörelsemönster. Tracab är det enda systemet som kan klara av att fånga spelarnas och bollens position live.
- Vi ser att spelardata av den här typen blir allt mer och mer efterfrågad inom fotbollen, säger Per Welinder, ansvarig för projektet på Svensk Elitfotboll.
Trackingen sker i realtid och informationen skickas främst ut till klubbarna. I framtiden är tanken att informationen ska bli mer offentlig. Sportfantaster är ökända för att vara den mest engagerade och mest krävande publiken och vill gärna studera en match eller ett träningspass in i varje liten del.
- Sporten vill ha informationen för träningen, där inte minst fysträningen blir allt mer specialiserad, men också media som vill ge en djupare bild av matcherna, fortsätter Per Welinder.
Syftet med trackingen är att följa spelarnas rörelsemönster in i minsta detalj. Detaljer i rörelsemöntret är viktiga för analys av hur man i längden kan förbättra spelet och spelarna. Man kan exempelvis räkna ut spelarnas max- och medelhastighet, hur långt de springer i olika hastighetsintervaller under matchen och på vilka ytor.
- Det är mycket roligt och stimulerande att, med svensk teknik och utveckling, vara med att driva svensk fotboll framåt igen. Sedan vi var aktiva med denna typ av teknologi i Allsvenskan senast (2007-2010) så har vi tagit stora steg och etablerat oss globalt, med bland annat Premier League, Bundesliga och La Liga som användare av detta system, säger Erik Ernestes, projektansvarig på ChyronHego, företaget bakom spelartrackingen.
Att tekniken blivit populär är lätt att förstå, alla vill ju ligga steget före sina konkurrenter.