Tibbling: "Borde skjuta mer"
Djurgårdsspelarna har nyligen gått på semester. Träning med laget drar först igång den 6 januari. Till dess är det individuell träning som gäller. För Simon Tibblings del blir det lugnt hemmavid med fokus på att hinna få klart gymnasiebetygen.
– Det vore skönt att få det ur världen, säger han.
Något annat som kan vara ur världen är frågan om Djurgårdens nästa tränare. Klubben gått ut med att de senast den 15 november skulle komma med besked om vem som blir ny tränare. Nyinkomna uppgifter säger att Gefles Pelle Olsson ska ha skrivit på för blåränderna. Simon säger sig däremot vara ovetandes.
– Nej, vi har inte hört någonting egentligen. Jag har ingen aning faktiskt.
En tränare skulle ju presenterats igår, hur reagerar du på att det inte blev så?
– Har dem sagt det?
– Ja
– Ja, OK. Men jag tror de har ganska bra koll. Men det ska bli spännande att se vem det blir i alla fall. Jag är förväntansfull. Men det viktigaste är ju att det är klart till säsongen börjar. Sen är det ju bra att de tar tid på sig, så att det blir ordentligt gjort.
Vad vill du se för typ av tränare?
– Jag vill att man följer det här som Högmo och vi i truppen har byggt upp. Jag vill att vi fortsätter på samma spår. Men viktigt att tränaren ska kunna utveckla laget till det bättre.
Simon har under säsongen spelat 28 matcher. Till skillnad från fjolåret, då han spelade centralt på mittfältet, har han i år fått flytta runt en hel del.
– Jag har ju lirat på annorlunda positioner i år, spelat mycket på kanten. Det är ju lärorikt såklart, jag har ju egentligen inte gjort det någonting tidigare i min karriär. Jag har lärt mig saker även om det varit annorlunda att spela på kanten, säger Tibbling och fortsätter:
– Men det känns som att det gått bättre och bättre under säsongen. Jag har ju spelat både till höger och vänster och även på mitten. Jag har fått spela mycket och är rätt nöjd ändå.
Hur påverkar positionsbytena dig?
– Jag tror att det är bra om man kan spela på flera positioner. Man kan ju inte göra mer än sitt bästa. Jag kan ju spela på kanten, jag är inte oroad kring det utan tycker ändå att det funkar och jag kan lösa det.
Har du höjt dig på något, tack vare positionsbytena?
– Ja, det tycker jag. Jag har blivit bredare i mitt fotbollsspel och kan se lösningar. Jag kan ta med mig sånt jag lär mig på kanten till mitten eller från mitten till yttern.
Som vadå?
– Det skiljer sig rätt mycket när man spelar inner eller ytter, men man får driva mer med boll på kanten. Det är något jag kan ta med mig och utveckla på mitten.
Djurgården har haft ett minst sagt händelserikt 2013. Tränaravhopp, inkastade päron, arenabyte, och en imponerande vändning för att nämna några. Simon blickar tillbaka:
– Malmö hemma var en höjdpunkt, när vi vände matchen. Det var där serien vände för oss. Vi var helt uträknande och låg under med 2-1 och ”Dan” (Daniel Amartey) blev utvisad. Sen var det väldigt stort att få spela en cupfinal. Såklart också derbyna, de är stora matcher och att få spela två derbyn är otroligt stort.
Vad säger du om din målskörd, bara ett mål?
– Ja, jag är rätt missnöjd över att bara ha gjort ett mål. Jag hade såklart velat göra några fler. Jag har väl haft två i ribban och missat nåt friläge. Men jag hoppas kunna finslipa det till nästa säsong. Jag gjorde ju bara en assist också, så poängen vill jag förbättra till nästa säsong.
Huruvida Simon ser sig som en poängspelare vet han inte. Att han kan bidra mer i protokollet vet han i alla fall.
– Jag känner i alla fall att jag kan göra fler poäng. Borde våga skjuta lite mer också, ta fler avslut, jag behöver inte alltid passa utan man kan skjuta själv också.
Det svåra andraåret är en klyscha som ibland luftas. I Simons fall handlar det mest om positionsbyten.
– Tuffast i år har väl ändå varit att jag flyttats runt mycket. Förra året spelade jag egentligen bara centralt, match efter match. Jag gjorde i princip alla mina 14 (15) matcher på raken då. Då har man ju en kontinuitet i sin position lite mer. I år har jag bytts runt mer, då blir det svårare med kontinuiten i positionerna.
– Även om det känts bra tappar man nog lite grann på grund av att jag flyttas runt, tillägger Tibbling.
En lärorik säsong för Tibbling, alltså. Även om den centrala mittfältspositionen är den mest naturliga uppmuntrar han ändå flexibiliteten som kommer med förflyttningarna.
– Klart att jag ser mig själv som en central spelare, det är min bästa position tycker jag och det är där jag helst spelar. Men vi får se vad tränaren tycker. Jag tror det är viktigt att vara flexibel också, man ska inte låsa sig vid en position. Men självklart spelar jag på kanten om tränaren vill det.
Missa inga uppdateringar från Matchdax!
Följ oss på Twitter
Gilla oss på Facebook
Sebastian Karlsson
Matchdax









