Han kräver större mod av MFF mot Shakhtar
– Jag vill se ett mer offensivt Malmö FF. Vill uppleva samma atmosfär som mot Celtic, Olympiakos och Atlético Madrid. Samma energi i laget, säger lagkaptenen Markus Rosenberg på tisdagens presskonferens.
De två senare lagen som Rosenberg nämner mötte Malmö i Champions League-gruppspelet förra året. En upplaga som skiljer sig från årets gruppspel på flera plan, särskilt när det kommer till motstånd. Men också resultat.
– Förra året fick vi en bättre start i Champions League rent mentalt, säger Rosenberg. Då började vi med Juventus borta och det gick 65-70 minuter innan dom fick hål på oss.
På onsdagen står Shakhtar Donetsk på andra sidan planhalvan. Ett lag som Rosenberg mötte med Werder Bremen i UEFA Cup-finalen 2009.
– Dom spelar extremt offensivt, det jag sett av dom nu liknar mycket det jag mötte 2009. Mycket brassar, mycket offensivt tänk med höga ytterbackar. Det är lite Salzburg-varning, fullt ös framåt. Tittar man på statistiken så ser man att deras försvarsspel i sin tur är en klar svaghet, menar Rosenberg.
– För oss är det viktigt att komma högre upp i banan än tidigare, fortsätter kaptenen. Nyckeln kommer vara presspelet, att hela tiden flytta fram spelet. Mot Paris blev det lätt att vi tittade på medspelare bakom eller bredvid oss, snarare än framför.
Matchen mellan Malmö FF och Shakhtar Donetsk börjar klockan 20:45 på onsdagen.









